Sociale cohesie is essentieel voor werkgeluk

14 oktober 2020 // Blogs

Voor mij persoonlijk is werkgeluk verbinding leggen, samenwerken, uitdaging opzoeken, waardering voelen, vertrouwen krijgen, bijdragen aan iets wat er toe doet en last but not least plezier hebben.  Ik vind het belangrijk om met plezier en humor meer menselijkheid te brengen in abstracte, strategische of politieke gesprekken voor meer onderlinge verbinding of gewoon om even lucht toe voegen.

Zo schreef Robert Orben: If you can laugh together you can work together.  En daar ben ik het helemaal mee eens!

Laatst werd ik door een collega geattendeerd op het boek Handboek werkgeluk . "Het Handboek Werkgeluk combineert de beste vernieuwers uit de praktijk en de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van gelukkig werken. 26 experts delen hun beste ideeën en nodigen jou uit mee te werken aan de beantwoording van drie essentiële vragen:

- Gelukkig Organiseren: wat kun je als bestuurder, hr-professional of coach doen om werkgeluk mogelijk te maken binnen jouw organisatie?

- Gelukkig Leidinggeven: wat kun je als leidinggevende doen om werkgeluk te faciliteren binnen jouw team en organisatie?

- Gelukkig Werken: wat kun je als medewerker zelf doen om (meer) werkgeluk te ervaren binnen je eigen werk?

Handboek Werkgeluk kwam tot stand onder redactie van Ad Bergsma, Onno Hamburger en Erwin Klappe en biedt concrete tools en voorbeelden van organisaties waarin werkgeluk op een duurzame manier wordt bevorderd. In het handboek gaat het onder andere over de 8 van werkgeluk van Monitor groep, een model voor het meten en verbeteren van werkgeluk. En daar komt sociale cohesie om de hoek kijken! Dit model spreekt namelijk niet alleen over de persoonlijke elementen die bijdragen aan werkgeluk, maar stelt daar vier belangrijke elementen naast die betrekking hebben op het ‘wij’.

Deze vier wij-elementen zijn wat mij betreft heel goed te koppelen aan de componenten van sociale cohesie. Dat geeft vier mooie matches tussen werkgeluk en sociale cohesie:

- Vertrouwen en onderling vertrouwen

- Verbinding en interactie

- Zingeving en gedeelde normen en waarden

- Waardering en saamhorigheid & identificatie

Deze matches laten wat mij betreft nog duidelijker en urgenter zien, dat het behouden en versterken van sociale cohesie ook bijdraagt aan werkgeluk. Toevallig - of juist vanzelfsprekend - zijn dit ook de meest genoemde onderwerpen als ik binnen organisaties navraag doe over hun ervaringen met het huidige op afstand werken en wat zij daarin nu missen:

“De verbinding met elkaar en de organisatie is lastiger te onderhouden of ervaren.” of “Vertrouwen hebben en krijgen in elkaar, terwijl je dat via een scherm moet doen en niet al je zintuigen kan gebruiken is lastig.”

Daar schrijf ik ook meer over in mijn e-book. Die is hier direct te downloaden. En inmiddels werk ik met de eerste organisaties samen aan het gestructureerd aanpakken van het versterken en behouden van de sociale cohesie. Wil je daar meer over weten laat het me weten! 

Ook interessant

26 november 2020 // Blogs

Werkwijze en werkplek in verandering 2-4

Verandering is complex. Maar ook weer niet zo complex dat je als organisatie niet stapsgewijs toe kan werken naar een nieuwe werkwijze en daarbij ondersteunende werkomgeving.

4 november 2020 // Blogs

De route naar het nieuwe normaal 1-4

Verandering is complex. Maar ook weer niet zo complex dat je als organisatie niet stapsgewijs voortgang kan blijven boeken op thema's zoals sociale cohesie, mentaal welzijn en vitaliteit.

22 september 2020 // Blogs

Sociaal is het nieuwe normaal

Juist nu we op afstand van elkaar werken. Juist nu het een privilege is geworden om collega's in levende lijven te zien. Laten we nu aandacht besteden aan hetgeen wat een groep mensen tot een organisatie maakt: de sociale cohesie!